نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
2 رئیس گروه تحول و بهبود فرایندها، سازمان هواشناسی کشور
چکیده
تجاریسازی در سازمانهای دولتی ایران خود به تنهایی، یک مقوله بحث برانگیز و پرچالش بوده و این چالش زمانی بیشتر میشود که خدمات و محصول سازمانها دانش و خرد بوده و تعیین جایگاه و ارزش این محصولات با استفاده از مکانیسم بازار، راهکار وگزینهای مهم برای بقا و ارتقا آنها باشد. به منظور رفع کمبود منابع مالی، جلوگیری از اضمحلال دانش، تشویق به نوآوری و خلاقیت، ارتقا و بهبود هواشناسی و پاسخگویی به نیاز متنوع متقاضیان، موضوع تجاریسازی در سازمان هواشناسی کشور که سازمانی دولتی، غیرتجاری، خدماتی وتولید کننده محصولات دانشی و در عین حال تأثیرگذار برامنیت و سلامت جامعه، دارای تعاملات گسترده بین المللی، مواجه با تقاضای متنوع کاربران و فرصتهای محیطی ناشی از تغییرات اقلیم است، با مطالعه تجارب سه هواشناسی منتخب مورد بررسی قرارگرفته تا ضمن امکانسنجی تجاریسازی خدمات هواشناسی در ایران، مدلی بدین منظور استخراج و طراحی گردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Compilation a commercialization model for Iran meteorology services and products with benchmarking of Australia, New Zealand and the USA meteorology agencies
نویسندگان [English]
- aliasghar pourezzat 1
- tahmoures hasangholipour 1
- fatemeh hoseinali 2
چکیده [English]
Commercialization in governmental organizations in Iran is a controversial and challenging issue. This challenge is high when the services and products of organizations are knowledge and wisdom. Determining positions and values of these products by using market’s mechanism is an important option and method for their survival and development. In order to overcome the shortage of financial resources and in order to prevent the collapse of knowledge, to encourage innovation and creativity, to improve weather forecast and to meet the diverse needs of applicants, the issue of commercialization in the country's Meteorological Agency which is a non-commercial, service providing organization and producer of knowledge products which has great influence over the security and health of the society with the extensive international interactions and facing with various demands and opportunities of climate changes caused by the environment, were investigated by studying the experiences of 3 selected meteorological agencies to enable to extract and design a model for this reason, while to study the feasibility of commercialization of meteorological services in Iran.
کلیدواژهها [English]
- DBS
- DNS
- knowledge and technology transfer
- knowledge network
- commercialization of knowledge
- Stage-Gate and PACE commercialization models
- technology transfer offices in universities and a project champion within corporations
- knowledge external exploitation
- spin-out and spin-off companies