شبیه سازی برآورد نرخ انتقال رسوب با استفاده از نرم‌افزار MIKE (مطالعه موردی: بندر کری، استان بوشهر)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران

2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

3 گروه فیزیک دریا، دانشکده علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران

10.30467/nivar.2024.425629.1272

چکیده

یکی از نکات بسیار مهم و حیاتی در مطالعه و طراحی سازه‌های دریایی، انجام مطالعات هیدرودینامیکی (شامل مطالعات باد، موج و جریان) می‌باشد. هدف از ارائه این پژوهش، بررسی مکانیزم رسوب‌گذاری در بندر کری تحت اثر جریان‌های جزرومدی و امواج ناشی از باد می‌باشد. اهمیت این موضوع در اجرای مدل های عددی بر روی حوزه های کوچک و وسیع آبی برای پیش بینی های آینده است. مدل‌سازی تغییرات تراز آب و جریان در محدوده مورد مطالعه با استفاده از مدول هیدرودینامیک (HD) نرم‌افزار MIKE 21 و مدل‌سازی امواج توسط مدول طیفی امواج (SW) صورت گرفت. نتایج به‌دست‌آمده برای جریان‌ها و امواج با استفاده از اطلاعات اجرا شده موجود، مورد ارزیابی و صحت سنجی قرارگرفت. جهت غالب امواج از سمت شمال غرب و جنوب است.. برای مدل‌سازی رسوب یک‌بعدی و دوبعدی به ترتیب از مدول LITDRIFT از بسته نرم‌افزاری LITPACK و مدول MIKE21-ST استفاده ‌شده است. میزان پتانسیل انتقال رسوب یک‌بعدی در حدود 33000 مترمکعب در سال به دست آمد. با قرار گیری دهانه موج شکن به سمت جنوب و واقع شدن در بخش جلویی ساحل روستای کری میزان نشست رسوب برای موج‌شکن کری مشکلی محسوب نمی شود. پشت بازوی اصلی موج‌شکن (شمالی) برای طول عمر سازه مشکل تجمع رسوب و انتقال به سمت جنوب را ندارد. کالیبراسیون مدل عددی برای جریان و الگوی رسوب‌گذاری در دهانه بندر کری هماهنگی نتایج عددی با روابط تجربی C.E.R.C و Kamphuis را ارائه می دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Simulation of Sediment Transport rate using MIKE Software(Case Study:Karri port, Bushehr Province)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Sadeghi 1
  • Masoud Torabi Azad 2
  • Tayeb Sadeghifar 3
1 Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
2 Islamic Azad University North Tehran Branch
3 Faculty of Marine Sciences, Tarbiat Modares University, and Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the most important and critical points in the study and design of marine structures is conducting hydrodynamic studies (including wind, wave, and current studies). The purpose of this research is to investigate the mechanism of sedimentation in Karri Port under the effect of tidal currents and wind waves. The importance of this issue is in the implementation of numerical models on small and large water areas for future predictions. Modeling of water level and flow changes in the studied area was done using a hydrodynamic module (HD) of MIKE 21 software and modeling of waves was done by spectral wave module (SW). The obtained results for currents and waves were evaluated and validated using the available implemented information. The predominant direction of the waves is from the northwest and south. The LITDRIFT module from LITPACK software package and MIKE21-ST module was used for one-dimensional and two-dimensional sediment modeling, respectively. The one-dimensional sediment transfer potential was found to be about 33,000 cubic meters per year. With the location of the breakwater opening towards the south and located in the front part of the beach of Karri village, the amount of sediment settling is not considered a problem for the Karri breakwater. The back of the main arm of the breakwater (north) does not have the problem of sediment accumulation and transfer to the south for the lifetime of the structure. Calibration of the numerical model for the flow and sedimentation pattern in the Karri Port mouth provides agreement of the numerical results with the experimental relations of C.E.R.C and Kamphuis.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Current Modeling
  • Sedimentation
  • MIKE Software
  • Karri port
  • Persian Gulf

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 15 فروردین 1403
  • تاریخ دریافت: 25 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 16 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 06 فروردین 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 15 فروردین 1403