مقاله پژوهشی
راضیه پهلوان؛ محمد مرادی؛ سحر تاج بخش؛ مجید آزادی؛ مهدی رهنما
چکیده
وجود مه باعث کاهش دید افقی به کمتر از 1000 متر میشود و خدمترسانی حمل و نقل هوایی را دچار اختلال میکند. و میتواند نشست و برخاست هواپیماها را غیر ممکن سازد. اثر مه در صنعت هوانوردی هزینهای بالغ بر صدها میلیون دلار بهدلیل تأخیر و لغو پروازها به دنبال داشته است، بنابراین شناخت اقلیم مه در یک فرودگاه میتواند به تشخیص و پیشبینی ...
بیشتر
وجود مه باعث کاهش دید افقی به کمتر از 1000 متر میشود و خدمترسانی حمل و نقل هوایی را دچار اختلال میکند. و میتواند نشست و برخاست هواپیماها را غیر ممکن سازد. اثر مه در صنعت هوانوردی هزینهای بالغ بر صدها میلیون دلار بهدلیل تأخیر و لغو پروازها به دنبال داشته است، بنابراین شناخت اقلیم مه در یک فرودگاه میتواند به تشخیص و پیشبینی بهتر آن کمک کند. در این مطالعه، از دادههای متار (METAR) فرودگاه اردبیل طی سالهای 2011 تا 2020 برای تشخیص و جداسازی انواع مه استفاده شد و بر اساس الگوریتم تردیف و راسموسن (2007)، نوع مه مشخص شد. سپس به بررسی اقلیم مه در طول مدت مورد مطالعه پرداخته شد. نتایج نشان داد که در طول مدت مورد مطالعه از نظر فراوانی، رایجترین نوع مه در فرودگاه اردبیل، مه تابشی و نادرترین نوع مه نیز مه بارشی است. از نظر مدت زمان رخداد مه، مه تابشی طولانیترین رخداد مه و مه بارشی کوتاهترین رخداد مه بوده است. بیشترین گزارش رخداد مه در طول سالهای مورد مطالعه، ساعت 3 و 4 گرینویچ بود. توزیع ماهانه مه تابشی نشان داد که رخدادها اغلب در فصل پاییز و اوایل زمستان (سپتامبر تا دسامبر) رخ داده است. از نظر تغییرات سالانه رخداد مه، روند مشخصی در تعداد ساعات مه در طول سالهای مورد مطالعه دیده نشد، به جز سه سال آخر که روند کاهشی وجود داشت.