%0 Journal Article %T مدل سازی تاثیر ارتفاع دالان خیابانی بر انتشار NOx در یک زیرگذر شهری %J نیوار %I سازمان هواشناسی کشور %Z 1735-0565 %A اسراری, الهام %A فرجی, مسعود %D 2018 %\ 03/21/2018 %V 42 %N 100-101 %P 59-66 %! مدل سازی تاثیر ارتفاع دالان خیابانی بر انتشار NOx در یک زیرگذر شهری %K دالان خیابانی %K زیرگذر شهری %K انتشار NOx %K مدل AERMOD %R 10.30467/nivar.2018.66750 %X گاز NOx در زیرگذر‌های شهری که عمدتا محیط های بسته‌ای هستند، جزو آلاینده های مهم به شمار می‌رود. در این تحقیق، انتشار آلاینده NOx در زیرگذر زند شهر شیراز بوسیله نرم افزار AERMOD مدل سازی گردید. همچنین تاثیر ارتفاع خیابان برغلظت آلاینده در زیرگذر زند و دالان خیابانی بالای آن بوسیله نرم افزار COMSOLمدل‌سازی شده است. نتایج مطالعه نشان داد که با افزایش ارتفاع خیابان غلظت آلاینده در خیابان افزایش می یابد. تغییرات غلظت آلاینده در تونل زیرگذر با افزایش ارتفاع خیابان محسوس نمی‌باشد. بررسی ارتباط انتشار آلاینده NOx با سرعت و جهت باد صورت گرفت. سیستم تهویه مکانیکی زیرگذر زند قادر به کنترل سطح آلاینده NOx در محدوده قابل قبول نیست. حداکثر غلظت آلاینده NOx در هوای تونل در حدود9.1 تا 5 mg/m3 متناسب با جهت باد عرضی و طولی برآورد شد. بنابراین فضای تونل زیرگذر در شرایط اوج ترافیک با در نظر گرفتن استاندارد هوای پاک برای NOx به میزان 0.2mg/m3، سالم نمی‌باشد. حداکثر غلظت آلاینده NOx در خیابان بالای زیرگذر به میزان 0.017 و 0.153 mg/m3متناسب با جهت باد عرضی و طولی برآورد گردید. %U https://nivar.irimo.ir/article_66750_75fb3b48dea5cb4f6d847bf621812db5.pdf