%0 Journal Article %T مطالعه وضعیت اقلیمی مه در فرودگاه اردبیل در دوره آماری 2011 تا 2020 %J نیوار %I سازمان هواشناسی کشور %Z 1735-0565 %A پهلوان, راضیه %A مرادی, محمد %A تاج بخش, سحر %A آزادی, مجید %A رهنما, مهدی %D 2022 %\ 03/21/2022 %V 46 %N 116-117 %P 1-13 %! مطالعه وضعیت اقلیمی مه در فرودگاه اردبیل در دوره آماری 2011 تا 2020 %K اقلیم‌شناسی مه %K نوع مه %K مه تابشی %K مه فرارفتی %R 10.30467/nivar.2022.294577.1197 %X وجود مه باعث کاهش دید افقی به کمتر از 1000 متر می‌شود و خدمت‌رسانی حمل و نقل هوایی را دچار اختلال می‌کند و می‌تواند نشست و برخاست هواپیماها را غیر ممکن ‌سازد. رخداد مه در صنعت هوانوردی به دلیل تأخیر و لغو پروازها هزینه‌ای بالغ بر صدها میلیون دلار به بار می‌آورد، بنابراین شناخت وضعیت اقلیمی مه در فرودگاه‌ها می‌تواند به تشخیص و پیش‌بینی بهتر آن کمک کند و مدیریت پروازها را به صورت بهینه و کمترین هزینه ممکن سازد. در این مطالعه، از داده‌های متار (METAR) فرودگاه‌ اردبیل طی سال‌های 2011 تا 2020 برای تشخیص و جداسازی انواع مه از الگوریتم تردیف و راسموسن استفاده و وضعیت اقلیم مه در طول مدت مورد مطالعه تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بیشترین و کمترین فراوانی مه به ترتیب از نوع تابشی و بارشی است. از نظر مدت زمان رخداد نیز مه تابشی و بارشی به ترتیب، طولانی‌ترین و کوتاه‌ترین انواع مه بودند. بیش‌ترین گزارش رخداد مه در طول سال‌های مورد مطالعه، ساعات 3 و 4 گرینویچ بود. توزیع ماهانه مه تابشی نشان داد که اغلب رخدادها در فصل پاییز و اوایل زمستان (سپتامبر تا دسامبر) است. در طول سال‌های مورد مطالعه، تغییرات سالانه رخداد مه، روند مشخصی را در تعداد ساعات مه، به جز سه سال آخر که روند کاهشی دارند، نشان نمی‌دهد. %U https://nivar.irimo.ir/article_154037_dcbb2cba230eae149dfc9ddceb0a36ac.pdf