مدل سازی و پیش بینی عددی
علی اکبر حیدری
چکیده
مدلبندی دادههای مقادیر فرین، یعنی بیشترین و کمترین مقادیر پدیدههای طبیعی بهوسیله فرمولهای آماری، پیشبینی رفتار اینگونه دادهها در آینده را امکانپذیر میسازد. یکی از روشهای تحلیل دادههای مقادیر فرین، روش فزونیها است و در آن تمامی فزونیهای بالای یک سرحد بزرگ، با استفاده از توزیع پارتوی تعمیم یافته مدلبندی میشوند. ...
بیشتر
مدلبندی دادههای مقادیر فرین، یعنی بیشترین و کمترین مقادیر پدیدههای طبیعی بهوسیله فرمولهای آماری، پیشبینی رفتار اینگونه دادهها در آینده را امکانپذیر میسازد. یکی از روشهای تحلیل دادههای مقادیر فرین، روش فزونیها است و در آن تمامی فزونیهای بالای یک سرحد بزرگ، با استفاده از توزیع پارتوی تعمیم یافته مدلبندی میشوند. در این مقاله، با استفاده از این روش، به هر کدام از دادههای مقادیر زیاد و مقادیر کم دمای ایستگاه هواشناسی تبریز در بازه زمانی 1330 تا 1399 مدل آماری مناسب برازش داده شده است. سپس پارامترهای مدلها، برآورد شده و نیکویی برازش آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است. در پایان برخی پیشبینیهای لازم مانند میانگین دورههای بازگشت مقادیر کمینه و بیشینه دمای شهر تبریز برای مدت زمانهای مختلف، انجام شده است. از جمله نتایج این تحقیق این است که با اطمینان 95 درصد، یک کران بالا برای بیشینه دمای هوای تبریز برابر با 56/42 درجه سانتیگراد با میانگین دوره بازگشت 20 ساله و یک کران پایین برای کمینه دمای هوای تبریز برابر با 37/22- درجه سانتیگراد با میانگین دوره بازگشت 20 ساله است.
مدل سازی و پیش بینی عددی
سکینه خان سالاری؛ مجید آزادی
چکیده
در این مطالعه، به بررسی تاثیر تفکیک افقی و قائم مدل WRF بر پیشبینی بارش پرداخته شده است. بدین منظور، شبیهسازی بارشهای سنگین رخ داده در منطقه غرب ایران با استفاده از دادههای GFS به عنوان شرایط مرزی و اولیه در مدل پیشبینی عددی میانمقیاس WRF و با پیکربندی ارائه شده در جدول 1 با دو تفکیک افقی و چهار ترکیبِ متفاوت در موقعیت و تعداد ترازهای ...
بیشتر
در این مطالعه، به بررسی تاثیر تفکیک افقی و قائم مدل WRF بر پیشبینی بارش پرداخته شده است. بدین منظور، شبیهسازی بارشهای سنگین رخ داده در منطقه غرب ایران با استفاده از دادههای GFS به عنوان شرایط مرزی و اولیه در مدل پیشبینی عددی میانمقیاس WRF و با پیکربندی ارائه شده در جدول 1 با دو تفکیک افقی و چهار ترکیبِ متفاوت در موقعیت و تعداد ترازهای قائم انجام شده است. نتایج نشان میدهد در روزهایی که شدت بارش رخداده قابل توجه است، با افزایش تفکیک افقی نتایج شبیهسازی بارش بهبود مییابد. اما اگر مقدار بارش قابل توجه نباشد میانگین نتایج شبیهسازی با افزایش تفکیک افقی اجرای مدل تغییر چندانی را نشان نمیدهد. همچنین افزایش تفکیک مدل در راستای قائم لزوما منجر به افزایش مهارت پیشبینی بارش نمیشود و گاهی منجر به فراپیشبینی نیز میشود. به طور کلی با افزایش تفکیک قائم در بالای لایه ذوب مهارت پیشبینی افزایش مییابد. همچنین افزایش تفکیک قائم در لایه زیرین وردسپهر تنها در بارشهای سنگین منجر به افزایش مهارت پیشبینی میگردد. بنابراین تاثیر افزایش تفکیک مدل بر مهارت پیشبینی به شدت به موقعیت افزایش ترازها و شدت بارش بستگی دارد. علاوه بر این روابط جداسازی عاملهایِ موثر در بالای لایه ذوب و لایه زیرینِ لایه ذوب نشان میدهد که با افزایش تفکیک مدل در سرتاسر لایه وردسپهر، بهطور کلی مهارت پیش-بینی در حالت میانگین کاهش مییابد. این مطلب به علت برهمکنش منفیِ فرآیندهای موثر در وردسپهر زیرین و فرآیندهای خردفیزیکی بالای لایه ذوب است.
اقلیم شناسی
محمدباقر بهیار
چکیده
در این تحقیق جهت تعیین توزیع مکانی- زمانی و پهنه بندی شدت درجه خطرپذیری رخداد بارندگی در شبکه حمل و نقل جاده ای کشور از دادههای روزانه بارندگی95 ایستگاه همدید کشوردر یک دوره آماری 18 ساله (2007-1990) و روش دورن یابی Spline with arriersدرمحیط ArcGISتوسط شاخصهای آستانه بحران(بارندگی با شدت 30 میلیمتروبیشتر، بارندگی بالای صدک 90 و ضریب تغییرپذیری بارندگی ...
بیشتر
در این تحقیق جهت تعیین توزیع مکانی- زمانی و پهنه بندی شدت درجه خطرپذیری رخداد بارندگی در شبکه حمل و نقل جاده ای کشور از دادههای روزانه بارندگی95 ایستگاه همدید کشوردر یک دوره آماری 18 ساله (2007-1990) و روش دورن یابی Spline with arriersدرمحیط ArcGISتوسط شاخصهای آستانه بحران(بارندگی با شدت 30 میلیمتروبیشتر، بارندگی بالای صدک 90 و ضریب تغییرپذیری بارندگی روزانه) استفاده شده است.نتایج نشان می دهدکه بالاترین درجه خطرپذیری توزیع مکانی و فراوانی شدت بارندگی در جاده های بخش غربی ناحیه خزری و بخش مرکزی و شمال غربی ناحیه کوهستانی کشور و بیشترین فراوانی شدت بارش آستانه مربوط به راه های اصلی شهرهای انزلی (304 روز)، کوهرنگ (277 روز) و رشت(210 روز) است.بیشترین خطرپذیری توزیع زمانی شدت بارندگیدر مقیاس ماهانه درشبکه راه های اصلی نیزدرماه ژانویه(دی ماه به ویژه در مناطق جنوب غربی کشور) و در ماه مارس(فروردین ماه به ویژه در مناطق غربی کشور)است. بالاترین ضریب تغییرات بارندگی در مناطق جنوب شرقی کشور وبالاترین سهم بارندگی بالای صدک 90 از کل بارندگی سالانه در کشور نیزدر ناحیه غربی کشور و در بخش غربی ناحیه شمالی کشور می باشد.