راضیه پهلوان؛ محمد مرادی؛ سحر تاج بخش؛ مجید آزادی؛ مهدی رهنما
چکیده
وجود مه باعث کاهش دید افقی به کمتر از 1000 متر میشود و خدمترسانی حمل و نقل هوایی را دچار اختلال میکند و میتواند نشست و برخاست هواپیماها را غیر ممکن سازد. رخداد مه در صنعت هوانوردی به دلیل تأخیر و لغو پروازها هزینهای بالغ بر صدها میلیون دلار به بار میآورد، بنابراین شناخت وضعیت اقلیمی مه در فرودگاهها میتواند به تشخیص و پیشبینی ...
بیشتر
وجود مه باعث کاهش دید افقی به کمتر از 1000 متر میشود و خدمترسانی حمل و نقل هوایی را دچار اختلال میکند و میتواند نشست و برخاست هواپیماها را غیر ممکن سازد. رخداد مه در صنعت هوانوردی به دلیل تأخیر و لغو پروازها هزینهای بالغ بر صدها میلیون دلار به بار میآورد، بنابراین شناخت وضعیت اقلیمی مه در فرودگاهها میتواند به تشخیص و پیشبینی بهتر آن کمک کند و مدیریت پروازها را به صورت بهینه و کمترین هزینه ممکن سازد. در این مطالعه، از دادههای متار (METAR) فرودگاه اردبیل طی سالهای 2011 تا 2020 برای تشخیص و جداسازی انواع مه از الگوریتم تردیف و راسموسن استفاده و وضعیت اقلیم مه در طول مدت مورد مطالعه تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بیشترین و کمترین فراوانی مه به ترتیب از نوع تابشی و بارشی است. از نظر مدت زمان رخداد نیز مه تابشی و بارشی به ترتیب، طولانیترین و کوتاهترین انواع مه بودند. بیشترین گزارش رخداد مه در طول سالهای مورد مطالعه، ساعات 3 و 4 گرینویچ بود. توزیع ماهانه مه تابشی نشان داد که اغلب رخدادها در فصل پاییز و اوایل زمستان (سپتامبر تا دسامبر) است. در طول سالهای مورد مطالعه، تغییرات سالانه رخداد مه، روند مشخصی را در تعداد ساعات مه، به جز سه سال آخر که روند کاهشی دارند، نشان نمیدهد.
راضیه پهلوان؛ محمد مرادی؛ سحر تاجبخش؛ مجید آزادی؛ مهدی رهنما
چکیده
در این تحقیق شبیهسازی عددی دو رخداد مه فرارفتی و تابشی در فرودگاه اردبیل در ژانویه 2015 با استفاده از برونداد مدل میان مقیاس WRF و الگوریتم دید SW99 برای پیشبینی دید افقی انجام شد. برای بررسی حساسیت پیشبینی مه به طرحواره لایه مرزی سیارهای (PBL)، از 6 طرحوارهی YSU، MYJ، ACM2، MYNN2.5، MYNN3 و QNSE استفاده شد. نتایج نشان داد که شبیهسازی این دو رخداد ...
بیشتر
در این تحقیق شبیهسازی عددی دو رخداد مه فرارفتی و تابشی در فرودگاه اردبیل در ژانویه 2015 با استفاده از برونداد مدل میان مقیاس WRF و الگوریتم دید SW99 برای پیشبینی دید افقی انجام شد. برای بررسی حساسیت پیشبینی مه به طرحواره لایه مرزی سیارهای (PBL)، از 6 طرحوارهی YSU، MYJ، ACM2، MYNN2.5، MYNN3 و QNSE استفاده شد. نتایج نشان داد که شبیهسازی این دو رخداد مه به فرآیندهای لایه مرزی سیارهای حساس است. همچنین به دلیل ارتباط پیشبینی مه به کمیتهای دما، دمای نقطه شبنم، نم نسبی و سرعت باد، حساسیت شبیهسازی این متغیرها نیز به طرحوارههای PBL مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که شبیهسازی مه فرارفتی با بیشتر طرحوارههای PBL با موفقیت انجام شد و طرحوارههای YSU، ACM2 و MYNN2.5 عملکرد بهتری در شبیهسازی مه فرارفتی داشتند. طرحواره QNSE در شبیهسازی مه فرارفتی موفق نبود. در شبیهسازی مه تابشی، بیشتر طرحوارههای PBL قادر به شبیهسازی نم نسبی مورد نیاز برای تشکیل مه در زمان رخداد مه نبودند و چند ساعت قبل از شروع رخداد مه تابشی، مدل WRF با بیشتر طرحوارهها کاهش دید ناشی از رخداد مه را شبیهسازی کرد. به طور کلی طرحوارههای QNSE و MYJ نسبت به طرحوارههای دیگر عملکرد ضعیفتری در شبیهسازی دما، دمای نقطه شبنم، نم نسبی و سرعت باد داشتند.
محمد مرادی؛ عباس رنجبر
چکیده
در این مطالعه با نگاهی کوتاه به مبانی نظری محاسبه کمیتهای چگالی و فشار بخار آب، این دو کمیت بطور موردی در سالهای 2004، 2005 و 2015 برای 184 ایستگاه همدیدی هواشناسی محاسبه شد. نتایج نشان داد که متوسط ماهانه، فصلی و سالانه چگالی هوا در سواحل دریای خزر و سواحل جنوبی ایران بیشینه و در ارتفاعات زاگرس و البرز مرکزی کمینه میباشد. این شرایط با ...
بیشتر
در این مطالعه با نگاهی کوتاه به مبانی نظری محاسبه کمیتهای چگالی و فشار بخار آب، این دو کمیت بطور موردی در سالهای 2004، 2005 و 2015 برای 184 ایستگاه همدیدی هواشناسی محاسبه شد. نتایج نشان داد که متوسط ماهانه، فصلی و سالانه چگالی هوا در سواحل دریای خزر و سواحل جنوبی ایران بیشینه و در ارتفاعات زاگرس و البرز مرکزی کمینه میباشد. این شرایط با مبانی نظری مبنی بر کاهش نمائی چگالی با ارتفاع، هماهنگ است. بررسیها نشان داد که متوسط ماهانه، فصلی و سالانه چگالی هوا در سواحل دریای خزر از مقدار متناظر آن در سواحل جنوبی ایران بیشتر است. این شرایط به سبب تغییرات فشار هوا رخ میدهد به طوری که در ماههای سرد و فصل سرد که پرفشار سرد سیبری توسعه مییابد و پشته آن مناطق مختلف ایران را تحت تاثیر قرار میدهد، فشار هوا در سواحل دریای خزر بیشتر از سواحل جنوبی ایران افزایش مییابد. بنابراین در این شرایط متوسط چگالی هوا در ماه ژانویه و فصل زمستان در سواحل دریای خزر بیشتر از مقادیر متناظر آن در سواحل جنوبی ایران میباشد. از بررسی متوسط فشار بخار آب نیز دیده شد که مقادیر متوسط ماهانه فشار بخار آب در سواحل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان بیشینه و در مناطق کوهستانی کمینه میباشد.
مخاطرات جوی و هشدار
محمد مرادی؛ عباس رنجبر
چکیده
در ماه مارس 2019 در اثر عبور متوالی چند سامانه بارشی قوی از ایران، طغیان رودخانهها، سیلاب و آبگرفتگی شدیدی در مناطق مختلف کشور ایجاد شد که در طول دوره آماری ایستگاههای هواشناسی کم سابقه بود. در این مطالعه سه سامانه هواشناسی که در اثر فعالیت بارشی آنها، خسارات فراوانی در مناطق مختلفی از استانهای گلستان، لرستان، فارس و خوزستان وارد ...
بیشتر
در ماه مارس 2019 در اثر عبور متوالی چند سامانه بارشی قوی از ایران، طغیان رودخانهها، سیلاب و آبگرفتگی شدیدی در مناطق مختلف کشور ایجاد شد که در طول دوره آماری ایستگاههای هواشناسی کم سابقه بود. در این مطالعه سه سامانه هواشناسی که در اثر فعالیت بارشی آنها، خسارات فراوانی در مناطق مختلفی از استانهای گلستان، لرستان، فارس و خوزستان وارد شد، از دیدگاه همدیدی بطور کوتاه بررسی شد. نتایج آماری نشان داد که بیشترین بارش روزانه ایستگاههای گرگان و پلدختر در ماه مارس از نوع بارشهای حدی با دوره برگشت به ترتیب 500 و 29 سال است ولی بیشترین بارش روزانه ایستگاه شیراز در مارس 2019 دوره برگشتی کمتر از 2 سال دارد. از بررسی اقلیمی کمیتهای هواشناسی دیده شد که در روی ایران ناهنجاری فشار سطح متوسط دریا و ارتفاع تراز میانی در مارس 2019 نسبت به میانگین سی ساله این کمیتها منفی و در روی اروپا مثبت بود که معرف افزایش فراوانی تشکیل سامانههای بارشی در جنوبغرب دریای مدیترانه و نیز افزایش فراوانی عبور این سامانهها از روی ایران میباشد. نتایج بررسی همدیدی نیز نشان داد که حرکت بالاسوی شدید همراه با نم نسبی مناسب شرایط مساعدی برای بارشهای همرفتی متوسط و شدید در استانهای گلستان و لرستان فراهم کرده است
آلودگی هوا
سامان مرتضی پور؛ محمد مرادی
چکیده
در این پژوهش با استفاده از دادههای جوبالای ساعت صفر گرینویچ ایستگاه جوبالای فرودگاه مهرآباد تهران و دمای بیشینه اندازه-گیری شده ساعت 12 گرینویچ برای سالهای 1998 تا 2017 ، بیشینه ارتفاع لایهآمیخته در هر روز محاسبه شد و مقدار میانگین عمق لایهآمیخته به تفکیک ماه در طول دوره مورد مطالعه و همچنین بیشینه،کمینه و میانگین ارتفاع لایهآمیخته ...
بیشتر
در این پژوهش با استفاده از دادههای جوبالای ساعت صفر گرینویچ ایستگاه جوبالای فرودگاه مهرآباد تهران و دمای بیشینه اندازه-گیری شده ساعت 12 گرینویچ برای سالهای 1998 تا 2017 ، بیشینه ارتفاع لایهآمیخته در هر روز محاسبه شد و مقدار میانگین عمق لایهآمیخته به تفکیک ماه در طول دوره مورد مطالعه و همچنین بیشینه،کمینه و میانگین ارتفاع لایهآمیخته برای ماههای ژانویه، دسامبر، ژوئیه و اوت به عنوان نماینده ماههای سرد و گرم محاسبه شد و نمونههای انتخابی با نمودار ترمودینامیکی SKEW-T تحلیل شد. نتایج نشان دادند که میانگین ارتفاع بیشینه لایهآمیخته در فصلهای گرم بین 3 تا 4 کیلومتر و در فصلهای سرد بین 1 تا 5/2 کیلومتر بوده است. هدف از این تحقیق ارائه روشی است که با داشتن دادههای جوبالای ساعت صفر برای روز معین و برای ایستگاه مشخص و همچنین برآورد دمای بیشینه آن روز به صورت پیش بینی، عمق لایهآمیخته آن روز را به شکل پیشبینی تخمین زده و در محدوده مشخص و مناسب برای اهداف کاربردی و علمی و پیشآگاهی به کار گرفت.
محمد مرادی؛ امیرحسین مشکواتی؛ مجید آزادی؛ عباسعلی علی اکبری بیدختی
دوره 33، 68-69 ، فروردین 1387، ، صفحه 34-54
عباسعلی علی اکبر بیدختی؛ محمد مرادی
دوره 30، 56-57 ، فروردین 1384، ، صفحه 7-31
چکیده
یکی از پدیده های میان مقیاس جوی ویژه مناطق ساحلی، نسیم دریا- خشکی است که به سبب اختلاف در ظرفیت گرمای ویژه خاک و آب پدید می آید. در این مطالعه با استفاده از داده های سودار ایستگاه بوشهر واقع در شمال خلیج فارس در برخی روزهای ماه های سپتامبر، اکتبر، نوامبر و دسامبر سال 2002 و بکارگیری برخی مدلهای تحلیلی، ویژگی های نسیم دریا-خشکی بوشهر مورد ...
بیشتر
یکی از پدیده های میان مقیاس جوی ویژه مناطق ساحلی، نسیم دریا- خشکی است که به سبب اختلاف در ظرفیت گرمای ویژه خاک و آب پدید می آید. در این مطالعه با استفاده از داده های سودار ایستگاه بوشهر واقع در شمال خلیج فارس در برخی روزهای ماه های سپتامبر، اکتبر، نوامبر و دسامبر سال 2002 و بکارگیری برخی مدلهای تحلیلی، ویژگی های نسیم دریا-خشکی بوشهر مورد محاسبه و بررسی قرار گرفته است. مشاهدات و محاسبات که باهم به خوبی هماهنگ می باشند نشان می دهند که میانگین عمق و بعد افقی نسیم دریا-خشکی در این بررسی به ترتیب 350 مت و 41 کیلومتر می باشد. همچنین مشاهدات نشان می دهند که در بیشتر روزهای این ماه ها نسیم دریا- خشکی رخ داده است به گونه ای که در ماه های سپتامبر، نوامبر و دسامبر 70 درصد و در ماه اکتبر 65 درصد داده های موجود معرف نسیم دریا- خشکی می باشند.