کامران لاری؛ مسعود ترابی آزاد؛ زهره خیری
دوره 35، 75-74 ، مهر 1390، ، صفحه 41-46
چکیده
انتقال رسوب یکی از مهمترین پارامترها در مسائل مهندسی سواحل میباشد. تعیین نرخ انتقال رسوب در مورفولوژی سواحل و احداث تاسیسات بندری ، ساخت حوضچه ها و اسکله ها از اهمیت زیادی برخوردار است. این مسئله در بنادر تاثیر بسیاری در پیش بینی عمر طرح ، میزان ایمنی آن در مقابل رسوبگذاری و تعیینتناوب لایروبی دارد . در این تحقیق، نرخ انتقال رسوب ...
بیشتر
انتقال رسوب یکی از مهمترین پارامترها در مسائل مهندسی سواحل میباشد. تعیین نرخ انتقال رسوب در مورفولوژی سواحل و احداث تاسیسات بندری ، ساخت حوضچه ها و اسکله ها از اهمیت زیادی برخوردار است. این مسئله در بنادر تاثیر بسیاری در پیش بینی عمر طرح ، میزان ایمنی آن در مقابل رسوبگذاری و تعیینتناوب لایروبی دارد . در این تحقیق، نرخ انتقال رسوب در منطقه بندر شهید باهنر مورد ارزیابی قرار گرفت . ابتدا با استفاده از داده های موج، جریان و دانه بندی منطقه میزان انتقال رسوب با روش های نیمه تجربی محاسبه شد و با میزان انتقال رسوب حاصل از نقشه های هیدروگرافی مقایسه و کالیبره شد. نتایج حاصل نشان داد که در منطقه مورد نظر روش بایکر از ارزیابی دقیقتری برخوردار است .
کامران لاری؛ مسعود ترابی آزاد؛ فرناز اسدی
دوره 35، 73-72 ، فروردین 1390، ، صفحه 33-44
چکیده
در این تحقیق یک مدل غیر خطی جهت مدل سازی جریان کشندی در منطقه های دریایی با آب کم عمق ارائه گردیده است. این مدل بر اساس حل معادلات آب کم عمق استوار بوده و اثرات چرخش زمین و تغییرات توپوگرافی و اثرات اصطکاک بستر در آن دخالت داده شده است. جهت سهولت در محاسبه، برنامه ای به زبان MATLAB و C++ نوشته شده است. در نهایت توسط این برنامه، جریان کشندی در ...
بیشتر
در این تحقیق یک مدل غیر خطی جهت مدل سازی جریان کشندی در منطقه های دریایی با آب کم عمق ارائه گردیده است. این مدل بر اساس حل معادلات آب کم عمق استوار بوده و اثرات چرخش زمین و تغییرات توپوگرافی و اثرات اصطکاک بستر در آن دخالت داده شده است. جهت سهولت در محاسبه، برنامه ای به زبان MATLAB و C++ نوشته شده است. در نهایت توسط این برنامه، جریان کشندی در بندر کنگان واقع در خلیج فارس برای فصول مختلف سال محاسبه و همچنین نتایج آن به شکل نمودار ارائه شده است. این تحقیق نشان می دهد که بیشینه اندازه سرعت جریانهای کشندی مربوط به فصل بهار است و مقدار آن 17/0 متر بر ثانیه و کمترین آن در فصل تابستان دارای مقدار 132/0 متر بر ثانیه است. بیشینه این جریانها در نواحی کم عمق ساحلی است و در نواحی دیگر از شدت جریان کاسته میشود. اجرای یک ساله برای تمام فصول در چندین ایستگاه در بندر کنگان نشان میدهد که متوسط سرعت جریانهای کشندی 146/0 متر بر ثانیه است و بطور میانگین بین 001/0 تا 996/0 متر بر ثانیه نیز تغییر می کند.